Kādēļ personāla atlasē izmantot profesionāļu pakalpojumus
Vajadzīgo darbinieku atrod kā adatu siena kaudzē jeb kāpēc personāla atlasē izmantot profesionāļu pakalpojumus
Ja uzņēmumam ir nepieciešams profesionāls un enerģisks vadītājs, kas spētu īstenot biznesa ieceres, šauras nišas speciālists, kādu jāmeklē ar uguni, bet darba meklētājam vajadzīgs darbs, kurā viņš justos gandarīts, realizējies un labi nopelnītu, personālatlases uzņēmuma "CV Market" speciālisti šādu darbinieku vai vakanci atradīs, jo viņiem ir pieredze, cenas ziņā efektīvākie meklēšanas rīki un radošākās idejas.
Īstā darbinieka atrašana ir ļoti būtiska uzņēmumam, jo tikai īstie darbinieki spēs attīstīt biznesa idejas un sasniegt mērķus, uzsver „CV Market” vadītāja Renāte Zīverte. Tādēļ personāla atlases process jāveic ar lielu vērību un uzņēmumiem nav jāuztraucas, ka darbiniekus nemeklē paši, bet šo darbu uztic personāla atlases kompānijai. „CV Market” speciālisti novērojuši, ka arvien vairāk tieši uzņēmumi, kuriem pašiem nav veicies ar darbinieka atrašanu, uztic to profesionāļiem. Personāla atlases uzņēmumam klientam jāatrod ne tikai "tehniski" atbilstošākais kandidāts, bet jāspēj izprast amata pozīcijas un specifiku, uzņēmuma darba vidi, atmosfēru, kultūru, lai jaunajam darbiniekam un uzņēmumam būtu labākā saderība. Kad tas izdodas – gandarījums ir visiem.
Palīdz saprast, kādu darbinieku jāmeklē.
Ja uzņēmumam ir jāatrod darbinieks, vispirms "CV Market" speciālisti sarunā ar uzņēmuma vadītāju vai personāla daļas pārstāvi noskaidro visas nianses, kāds tieši darbinieks konkrētajai vakancei ir nepieciešams. "CV Market" personālatlases speciālists Kristaps Kolosovs stāsta: “Protams, lielākoties mūsu klientiem sākotnēji ir sava vīzija par vēlamo darbinieku, taču sarunu gaitā tā nereti mainās, tiek precizēti vai pat mainīti kritēriji. Parasti klientam piedāvājam vairākus kandidātus – kandidātu ar tādām personības īpašībām un profesionālajām iemaņām, kā klients vēlējies, un vēl kādu, kam piemīt visas vakancei nepieciešamās prasmes un plus vēl kādas iemaņas, kas, mūsuprāt, potenciāli varētu noderēt. Piemēram, klients meklē bērnu slimnīcai medmāsiņu. Mēs viņam piedāvājam vēl vienu kandidātu – medmāsiņu, kas specializējusies procedūru veikšanā un kurai ir pieredze darbā ar bērniem. Un klients nereti saprot, ka viņam ir vajadzīga tieši šāda medmāsiņa.”
Atlase caur testiem, intervijām, atsauksmēm
"CV Market" personālatlases speciālisti, izvēloties vakancei piemērotāko kandidātu, viņu intervē un veic testus, kā arī ievāc atsauksmes. Lai labāk izzinātu potenciālo darbinieku, speciālisti izmanto biheiviorālo interviju. Proti, mudina cilvēku stāstīt piemērus no savas iepriekšējās darba pieredzes, kā viņš ir reaģējis noteiktās situācijās, piemēram stresa apstākļos, strādājot monotonu darbu u.tml. Šāda saruna ļauj speciālistam novērtēt, kā šis cilvēks reaģēs, nokļūstot līdzīgā situācijā jaunajā darbā. Noslēdzošajā atlases kārtā par potenciālo darbinieku tiek ievāktas atsauksmes, un, lai gūtu visaptverošu priekšstatu, "CV Market" personālatlases speciālisti ievāc atsauksmes par viņu kā par darbinieku, darba kolēģi. Ja cilvēks ir strādājis vadītāja amatā, noskaidro, kā viņš sevi apliecinājis kā vadītājs. "Protams, mums ir svarīgi salīdzināt, ko cilvēks pats par sevi ir stāstījis un ko par viņu domā apkārtējie, tas daudz par viņu liecina," uzsver Kristaps Kolosovs.
Meklē visā Baltijā
"CV Market" ir viena no pieredzē bagātākajām personālatlses kompānijām Baltijā, kuras filiāles visās trijās Baltijas valstīs darbojas jau apmēram 12 gadu, kas personālatlases uzņēmumam ir ļoti labs rādītājs un liecina, ka uzņēmums ir sevi pierādījis, klienti tam uzticas. Tieši tādēļ, ka "CV Market" ir uzņēmumu grupa Baltijas valstīs, tai ir pieejami lielāki resursi. Piemēram, ja jāmeklē darbinieks darbam Baltijas valstu mērogā, to meklē uzreiz visās trijās valstīs.
Klientiem piedāvā e-resursus un datubāzi
Lai potenciālo darbinieku meklēšana būtu ātrāka un efektīvāka, uzņēmums izmanto e-komercijas pakalpojumus. "CV Market" pieder darba meklētāju vidū populāra un plaši apmeklēta interneta vietne www.cvmarket.lv. Cilvēki, kas ir darba meklējumos, zina, ka šeit viņiem ir iespēja kļūt pamanāmiem potenciālajam darba devējam, tādēļ aktīvi apmeklē vietni un aktivizē savus CV. Pašlaik vietnē ir ļoti bagāta datubāze, tajā ir aptuveni 77 tūkstoši aktīvu CV. Personālatlases speciālists atklāj: "CV Market" datubāze ir ļoti noderīgs darba rīks, ko izmantojam mēs – speciālisti, un arī klientiem – darba devējiem – dodam iespēju izmantot mūsu e-resursus un datubāzi. Klienti "CV Market" sistēmā var izveidot savu profilu un tiešaistes režīmā (online) izraudzīties potenciālos darbiniekus, ievadīt datus par darbībām, kas veiktas saistībā ar personālvadību. Šādā veidā uzņēmumam ir iespēja online veikt personālvadības funkcijas, ietaupot izmaksas." Vēl viena priekšrocība – pateicoties e-vides resursiem, “CV Market" pakalpojumi ir par salīdzinoši zemāku cenu. "Mēs to varam atļauties, jo, meklējot darbiniekus, izvietojam sludinājumus "CV Market" vietnē. Nav jāpērk ārpakalpojums – darba sludinājumi kādās citās interneta vietnēs vai laikrakstos, kas radītu papildu izmaksas un sadārdzinātu pakalpojumu," pamato personālatlases speciālists. Uzņēmējs, kurš meklē darbiniekus, var izmantot arī tikai atsevišķus "CV Market" pakalpojumus un lielu daļu personālatlases funkciju veikt pats, tādējādi samazinot izmaksas. Piemēram, uzņēmējs var izmantot datubāzi un ievietot "CV Market" vietnē darba sludinājumus. Jebkurā situācijā "CV Market" klientam tiks nodrošinātas speciālistu konsultācijas un atbalsts, piemēram, personālatlases speciālists var palīdzēt uzņēmējam profesionāli izveidot darba sludinājumu, lai tas sasniegtu mērķi – piesaistītu īstos darbiniekus. Personālatlases speciālists norāda, ka darba sludinājumi ir ļoti efektīvs darbinieku meklēšanas veids. "CV Market" speciālisti darba sludinājumus veido profesionāli, lai tie uzrunātu kādu konkrētu auditoriju – potenciālos darbiniekus ar specifiskām prasmēm. Tāpat novērots, ka darba sludinājumi ar norādītu atalgojumu saņem lielāku kandidātu atsaucību.
Headhunting jeb tiešā meklēšana
Kristaps Kolosovs ir apguvis arī headhunting – tiešās mekēšanas jeb “galvu medību” metodi un praktizējis to ārvalstīs, tādēļ, ja uzņēmumam ir nepieciešams darbinieks – augstākā līmeņa vadītājs vai šauras, specifiskas jomas speciālists, kādu var atrast, kā mēdz sacīt, “tikai ar uguni”, – “CV Market” to atradīs un pārliecinās par labākām perpektīvām sava klienta uzņēmumā. Headhunting ir īpaši nozīmīgu un profesionālu darbinieku pārvilināšanu no cita uzņēmuma, jo labākie nozares speciālisti parasti paši darbu nemeklē un uz publiskiem konkursiem neatsaucas. Šādās medībās uzņēmumam sadarboties ar personāla atlases kompāniju ir īpaši izdevīgi, jo riski ir mazāki, bet rezultāti – labāki. “CV Market”, kas specializējusies arī šādu pakalpojumu sniegšanā, pārzina darba tirgus situāciju un spēj objektīvi novērtēt abu pušu intereses, kā arī tās datubāzēs ir uzkrāts daudz vairāk informācijas par vērtīgākajiem “medījumiem” nekā tas iespējams atsevišķam uzņēmumam.
Meklējumu process – ātrs un ar garantiju
Vidējais termiņš, kādā personālatlases uzņēmumi Latvijā apņemas atrast darbinieku, ir 4–8 nedēļas, "CV Market" darbinieku atrod ilgākais sešu nedēļu laikā, bet parasti tas notiek ātrāk. Pozitīvi, ka apmēram 95% darbinieku uzņēmumā strādā arī pēc pārbaudes laika. Turklāt “CV Market” uzņēmumiem piedāvā personālatlasi ar garantiju, proti, ja darbinieks pārtrauc darbu vai darba devējs uzsaka darbu pārbaudes laikā, personālatlases kompānija turpina cita darbinieka meklēšanu bez papildu samaksas. Savukārt tiem speciālistiem, kas vēl tikai domā par labāku darbu, personālatlases speciālists Kristaps Kolosovs atgādina, ka no katra paša atkarīgs, kāda būs viņa nākotne un profesionālā karjera. Ļoti svarīgi ir sevi padarīt darba devējiem pamanāmu, tāpēc pirmais efektīvākais solis ir izveidot savu CV interneta vietnē www.cvmarket.lv , kur speciālistu varēs atrast potenciālie darba devēji.
Kad uzņēmumam noder personālatlases pakalpojumi?
Uzņēmumu reģistra Personāla daļas vadītāja Dace Dindone atzīst, ka valsts iestādei personālatlases uzņēmuma pakalpojumi ir vajadzīgi reti. Tomēr ir situācijas, kad tie var būt ļoti nepieciešami, ja jāatrod darbinieks kādā ļoti specifiskā nozarē, piemēram, informācijas tehnoloģijās. “Es spēju arī iedomāties situāciju, ka valsts uzņēmums varētu izmantot headhunting pakalpojumus. Ja būtu jāmeklē kāds augsta līmeņa darbinieks, valsts uzņēmums nevarētu sacensties ar privātuzņēmumu, tādēļ risinājums varētu būt mēģināt pārvilināt darbinieku ar šādām prasmēm no kāda cita valsts uzņēmuma,” saka Dace. Viņa atceras arī pozitīvo pieredzi, kad pirms vairākiem gadiem strādāja kādā valsts iestādē, kam bija nepieciešams atrast aviācijas nozares darbinieku, kas nemaz nav tik vienkārši. “Izmantojām "CV Market" pakalpojumus – ievietojām darba sludinājumus, un tik tiešām – vajadzīgo darbinieku atradām.”
Līdzšinējo pieredzi atklāj arī “Cido Grupa” Personāla atlases daļas vadītāja Laila Vīksna: "Mums uzņēmumā ir Personāla atlases daļa, taču dažkārt izmantojam ārpakalpojumu – headhunting. Parasti tas ir divos gadījumos – kad, meklējot darbinieku, nav iespējams izsludināt konkursu, jo ir jānodrošina konfidencialitāte, kā arī situācijās, kad mums ir nepieciešami darbinieki augstām pozīcijām. Līdz šim mums ir bijusi ļoti pozitīva pieredze. Uzņēmumā bija nepieciešami darbinieki trīs zīmolu vadītāju pozīcijām, un, piesaistot headhunting speciālistu, mēs tos atradām četru mēnešu laikā.”