Pirmā lapaKarjeras centrs Rakstu arhīvs Laika zagļi tavā dzīvē
 

Laika zagļi tavā dzīvē

Kā likvidēt parastos laika zagļus darbvietā

Vai tu apskaud tos, kam tavā darbā veicas ļoti labi? Vai tu lauzi galvu par to, kā viņi tik prasmīgi tiek galā ar vairākām lietām uzreiz? Viņi strādā tikpat daudz kā tu, taču kaut kas tomēr ir savādāk! Tas ir vienkārši: šie veiksmīgie cilvēki ir sapratuši, kā likvidēt laika zagļu. To vari izdarīt arī tu. Zemāk atradīsi 10 padomus, kā izvairīties no "laika aprijējiem".

Mūžīgā vilcināšanās - Tūlīt!
Ja tu vilcinies, tad ir 1) jāapsver negatīvās sekas (kā laika izšķērdēšana un stress) un 2) jāmaina savi principi. Vai tu nicini visu, kas nav perfekts? Vai tev jābūt atbilstošā garastāvoklī, lai stātos pie atbaidoša uzdevuma risināšanas? Tas, ka tu dzenies pēc pilnības vai tev jābūt attiecīgā garastāvoklī, ir mīts. Patiesībā abi šie faktori palielina vilcināšanos, samazina tavu produktivitāti un samazina tavu pašvērtējumu un uzticēšanos. Lai tiktu vaļā no atlikšanas, ir jātērē laiks un jāziedojas darbam. Tev ir jāstājas pretī stingri un godīgi - tieši tāpat, kā cīnoties ar sliktu ieradumu. Attiecīgu grāmatu lasīšana noteikti paaugstinās tavu izpratni par vilcināšanos.

Saskaņo savu darbu un organisma pulksteni
Vai tu esi rīta vai vakara cilvēks? Vai tu nodarbojies ar sarežģītām lietām tajā laikā, kad esi vismožākais? Ja tavs prāts vislabāk strādā agrās rīta stundās, tad nenodarbojies šajā laikā ar rutīnas papīra darbiem un ikdienas telefona sarunām. Izmanto savu smadzeņu produktīvāko laiku un enerģiju grūtākiem uzdevumiem.

Tev ir jātiek vaļā no vainas izjūtas, ļauna prāta un sūdzībām
Šādas negatīvas emocijas aprij nežēlīgi daudz vērtīgā laika. Un tās bojā tavu attieksmi pret darbu un arī samazina apmierinājumu, ko tu gūsti no sava darba. Kāpēc gan tās neizslēgt no savas dzīves? Padomā, cik daudz laika tu tērē apsvērumiem, nervozēšanai, citiem savu principu un rūpju izskaidrošanai? Vai tu patiesi vari atļauties tērēt laiku šādām muļķībām?

Izmanto uzgaides laiku saprātīgi
Produktīvi cilvēki labi izmanto gaidīšanas laiku. Piemēram, braukšanas laiks. Ja tu esi vilcienā vai autobusā, tad tev ir pietiekami iespēju, kā, piemēram, iepazīties ar saraksti vai plānot savu dienu. Ja tu brauc uz darbu ar savu automašīnu, tad tomēr vari pavadīt laiku lietderīgi, klausoties attiecīgas biznesa satura ziņas, vai domās risinot kādu darba problēmu.

Noslēdz mieru ar perfektivitāti
Perfektivitāte nav ne cildena, ne arī slavināma. Tā ir realitātes izkropļots skatījums, kas rada patiesu frustrāciju un samazina darba apmierinājumu. Tā vietā, lai pulētu darbu līdz nevajadzīgai pilnībai, tu varētu veltīt savu uzmanību drošai un precīzai darba veikšanai - un tad vērsties pie nākošā uzdevuma. Pilnība bieži vien traucē tev pat uzsākt darbu, tātad tev ir divi laika šķērdētāji (perfektivitāte un vilcināšanās), ar kuriem jācīnās.

Esi saskarsmē ar produktīviem cilvēkiem
Vai tavi draugi savā darbā ir produktīvi? Ja nē, tad tev ir grūtāk plānot savu laiku efektīvi. Neproduktīviem cilvēkiem patīk pļāpāt pa telefonu, rakstīt muļķīgas e-pasta vēstules, viņiem ir ilgas pusdienas un gari kafijas pārtraukumi. Ja tu tiecies ar viņiem, tev noteikti pielīp laika šķērdēšanas paraža.

Parādi citiem, ka ar tevi var rēķināties
Vairums no mums nevēlas atstāt citu acīs sliktu iespaidu. Apsoli vienam vai vairākiem cilvēkiem, kurus tu cieni, ka tu spēj tikt galā ar kādu grūtu uzdevumu jau līdz nedēļas beigām. Apsoli, ka viņi var ar tevi rēķināties. Domai par bezspēcīgu apkārt skraidīšanu, attaisnošanos un kļūšanu smieklīgam vajadzētu tevi pietiekami inspirēt uzdevuma izpildei.

Proti pastāvēt par sevi
Cenšanās būt visiem pa prātam arī var slikti iespaidot tavu laika izmantošanu. Diemžēl ir daži tādi kolēģi, kas ar mierīgu sirdi uzliek uz citu, kas nespēj pateikt nē, pleciem daļu savu pienākumu. Cilvēks, kas nespēj par sevi pastāvēt, ir kā vāvere ritenī - nekad nespēj padarīt visu. Jautājums nav tikai par laiku, tas slikti iespaido arī garīgo veselību.

Likvidē nekārtības
Vidējā līmeņa vadītājs katru dienu iztērē 45 minūtes svarīgu papīru un atskaišu atrašanai. Tā ir rakstīts sieviešu kārtas vadītāju žurnālā. 45 minūtes dienā!

Harriet Schechter, Conquering Chaos at Work autore, iesaka sekojošo. Jautājiet sev 5 jautājumus: <br> 1. Kas tas ir?
2. Kāpēc man tas ir jāuzglabā?
3. Kad man tas ir vajadzīgs?
4. Kur es to atradīšu?
5. Kam tas vēl varētu būt?

Rūpējies, lai papīrgrozs būtu pa rokai. Schechter raksta, ka 50 % no papīriem ielido papīrgrozā jau pēc atbildēšanas uz pirmo jautājumu. Pārējos 50 % vai nu ieliekam atvilknē, vai arī tie tiek izpildīti vai nodoti kādam tālāk.

Neļauj sevi aizkavēt "telefona laika šķērdētājiem"
No laika taupīšanas viedokļa var cilvēka lielākais izgudrojums būt viens no lielākajiem traucētājiem. Sarunas gaidīšana, parastā tukšā pļāpāšana, kas gribot negribot pavada gandrīz katru biznesa sarunu, viss tas beidzas ar vērtīgā laika zaudēšanu. Ko darīt? Plāno savas sarunas, turi vajadzīgo materiālu sev priekšā (tas paglābs no papildus zvaniem), atstāj konkrētas nevis visparīgas "atzvaniet man" ziņas un pasaki zvanītājam, ka tev ir tikai nedaudz laika sarunai.

Tagad, kad tu zini par laika zagļiem, to likvidēšana ir tava paša rokās. Padomā par savas rīcības priekšrocībām: lielāks darba apmierinājums un sekmes, augstāka sevis vērtēšana un līdzsvarota dzīve.

Darba piedāvājumi


Pievienot komentāru
* Vārds / Uzvārds
* E-pasts
* Teksts

Meklēt rakstus